512
مين انت وليش عندك حسابين تويتر؟
ايه السؤال ده المفروض اجاوب اقول ايه
صرلي مدة متابعتك
دي حاجه تسعدني ❤️❤️
يا الله!
انا نسيت اني بعتلك ولكن الموضوع كان ليه ابعاد كتير ولكن يؤسفني اقولك اننا مكملناش الله يسامح الايام ويسامحه
خير ما عملتوا .. تأكدي ان ده أحسنلك
لو واحده مُعجبه بيك وخدت الفريست استيب هيكون رأيك
إيه
وانت معجب بحد أو فى واحده فى حياتك ولالا ؟،
في رأي المتواضع في المواضيع الي من النوع ده انها مش بتتحسب كده ، بتتحسب هل كل طرف شايف التاني زي ما التاني شايفه و هل الظروف و التوقيت بيسمحوا بده و مدي شفافيه كل طرف .. لكن الاكيد ان مفيش حد محسبهاش هيمرر ده و يتعامل معاه عادي الا لو بيملي فراغ جواه او ببحب يجرب يمكن تظبط و غالبا مش هتظبط
السلام عليكم
عايزه اخد رايك في نقطة مهمه..
انا حاليا في علاقه مع شخص، مشكلة الشخص دا انه عنده حب قديم بس عظيم بمعنى الكلمه كان بيحبها بطريقة غريبة كل حاجه في حياته كانت مرتبطه بيها كان بيكتب فيها كلام كتير هو شاعر وكل حروفه في الغالب كانت ليها.
علاقتهم دامت سنه وانفصلوا لاسباب معينه كان متوهم انه هو السبب ولحد فتره مش بعيده كان بيتغنى بحبها بكل فخر لحد ما اكتشف انها كانت بتخونه وفهمته انه كان السبب ف انفصالهم في الاثناء دي انا ظهرت في حياته او اتعرفت عليه اثناء ما كان لسه اصلا بيكتبلها وبيحبها لسه ف بعد ما اكتشف كل دا جالي وقالي انه خلاص وانا بصراحه كنت معجبة بيه جدا حرفيا كان على مقاس قلبي في كل تفصيله فيه اكتشفت دا لاننا حكينا اكتر من مره بعدها بقا بدات علاقتنا هو كان حاسس بحبي اللي تطور بسرعه غريبه حبيته اوي بمعنى الكلمه وهو حبني بس انا عارفه ومتاكده انه مش زيها احيانا بنحكي عنها وبتجي سيرتها في الكلام هو موضحلي كل حاجه عموما عنهم وانا عارفه انه لسه تاثيرها موجود انا تقلبت دا بس بيوجعني، انا مش بحكي معاه في الموضوع دا لاني وعدته اني هكون ملجأه ومكانه الهادي وحرفيا انا معاه كدا وهو مش مقصر معايا على فكره بس انا قلبي بيوجعني من فكره انها لسه موجوده في حياته مش قادره الومه لانه دا كان اختياري بس ف نفس الوقت مش عارفه اتجاهل احساسي ووجعي منه.
عايز اكون واضح معاكي مش بيمحي مشكله غير مشكله اكبر منها او علي نفس المستوي ساعتها بتهون في عينك المشكله القديمه .. هو مشكلته نوعا ما صعبه بدأت باحساس بالذنب و انتهت علي احساس انه مش كافي و اختارت غيره .. لو هو شخص عملي هيتجاوز ده .. ممكن ياخد وقت بس في الاخر هيتجاوزه .. لكنه لو شخص عاطفي هيفضل للاسف كده يفتكر و يتضايق و يشك في نفسه لحد ما تيجي مشكله في حياته تخليه يغير اولوياته و نظرته للموضوع .. و علشان اكون صريح معاكي اكتر رغم اني معرفش تفاصيل علاقتكم ايه بس علي حسب ما فهمت وجودك هو الحاجه الي ساند بيها نفسه و انه لسه مرغوب فيه او بيسد فراغه العاطفي او بيهرب من افكاره و التروما الي جاتله .. معرفش ممكن يحصل ايه قدام و معرفش شخصيته بس ممكن تبقي انتي الشخص الي بيدين ليه بالفضل في وقوفه علي رجله و ممكن تبقي الشخص الي بيفكره بفتره هروبه من افكاره و التروما .. لو انتي شايفه انه فعلا شايفك زي ما انتي شيفاه و بتتبادلوا نفس المشاعر .. متحطيش نفسك في مقارنه معاها لاي سبب لان ده هينهي العلاقه لانك هتفضلي طول الوقت في شك .. و نصيحه مني لو انتوا مؤهلين لانكوا تاخدوا خطوه جد في علاقتكم و مرتاحين لبعض .. اعملوا كده لان ده هيخلق دوافع عنده انه يتخلص من اي شعور سلبي حاسه بسبب الماضي و هيثبتلك اكتر انه بيبادلك نفس الشعور .. لكن لو فضلتوا في ال zone فتره طويله و مش قادرين تاخدوا خطوه ف انتوا بتضيعوا وقت و بترمي مشاعرك و عمرك علي الارض
قرأت أغلب ردودك ع الناس وحقيقي كلها ماشاء الله كويسه ومبينه انك انسان ناضج
بس خلت عندى فضول اتعرف عليك 🙆♀️
تسلمي ❤️❤️
خطيبي علي طول بيتكلم عن امة هو كده يبقي ابن امة
لا هي مش كده خالص ، الراجل الي علاقته حلوه بأمه ده بيخليه يدور عليها في شريكته لان بتفاصيلها و شخصيتها هيبقي سهل يتعامل معاها و سهل تتعامل معاه و سهل يفهموا بعض لانه اتعود خلاص علي شكل حياته مع امه ف بيحاول يلاقي نسخه اقرب لأمه ، الفكره انه لازم يكون فاهم ان مفيش حد شبه حد و مفيش واحده هتحبه حب غير مشروط زي امه فلو هو مستني منك تبقي نسخه كامله من امه اعتقد هتلاقوا صعوبه شويه في الاول لحد ما يستوعب انه مش بيفصلك علي مقاسه و ان عادي تطبعوا بطبع بعض و توصلوا لنقطه ترضيكوا انتوا الاتنين ، لكن لو قصده بكلامه عن امه انك تستوعبيه و تستوعبي افكاره و شكل حياته و طباعه ف ده عادي يعني هو كده بيقولك تتعاملي معاه ازاي بس بشكل مش مباشر ...
هو صح انى اتغير عشان شخص عزيز عليا طلب منى كدا؟
اولا انت مش محتاج تثبت اي حاجه لاي حد عموما غير نفسك ، اي حاجه عايز تغيرها
لازم تكون انت الي مقتنع ان ده الصح ، ممكن في اوقات تستخدم الناس كدوافع فرعيه ، لكن محدش يستاهل انه يكون دافع اساسي لحاجه عايز تغيرها في نفسك لمجرد انك تريحه هو انت مش فازه في حياه حد ، ده بالنسبه ليك انت .
اما بالنسبه للشخص كل واحد لازم يقبل الشخص الي في حياته زي ما هو بعيوبه ، محاوله تغير طبع شخص هو فرضيه ضعيفه جدا لو نجحت علي المدي القصير مش هتنجح علي المدي البعيد ..
ايه رأيك في الكابلز الي بينشروا علاقتهم على النت؟
بشوف ان الحدوته طول ما هي مخرجتش بره طريفين العلاقه ده بيديها مساحه اكبر انها تعيش ، فكره الاطراف الكتير دي بتخلق اسباب لفشل العلاقه من لا شيء و هنا بتكلم عن التواصل المجتمعي ما بالك بقي بالانترنت .. انا بفضل ان لحظاتنا الحلوه نعيشها سوا و نتبسط بيها و نوثقها لكن مانشاركهاش مع اي حد مهما كان لانها تخصنا احنا بس .. نشرها مش هيفيدنا في شيء
ساعات بحس إن المجتمع مش بيقدر الشغل اللي بتعمله الستات زي الرجاله ؟
مش دي الفكره في بنات شاطره جدا في مجالات كتير و اشطر من رجاله كتير
بس يمكن اشطر ناس في اي مجال بيبقوا رجاله ده راجع لكم المسئوليه الي بتبقي علي الراجل لانه بيبقي مسئول عن اسره كامله ده بيخلق عنده حوافز تخليه يحافظ دايما علي مكانه مهما كان المجهود علي عكس البنت بتبقي غالبا مسئوله عن نفسها ، و موضوع ان الراجل بطبيعه تكوينه عنده ثبات انفعالي اكتر من البنت ف ده بيخليه يتحمل ضغوط كتير بتوصله لنقط بعيده في مجاله .. هو عموما انا مقتنع ان الشطاره بتبقي بالمجهود مهما كنت موهوب و بردو المجهود مقترن بالكيف مش الكم و ده تحديدا في رأي الي بيفرق من شخص لشخص سواء ولد او بنت ...
Revospring uses Markdown for formatting
*italic text* for italic text
**bold text** for bold text
[link](https://example.com) for link